TIPS

SAMENVOEGEN VOLWASSEN DIER EN KITTEN

Voor het samenvoegen van al aanwezige volwassen katten en een kitten die erbij komt heb je een aantal regels. Als je die regels volgt, dan gaat het eigenlijk altijd goed.

1) Doe de inwonende dieren even in een aparte kamer.
2) Bij thuiskomst met het kitten laat je het kitten met rust en op zijn eigen tempo de woonkamer bestuderen. Zo kan hij veilige plekjes gaan opzoeken wat straks belangrijk is wanneer de al aanwezige dieren ook de kamer in komen.
3) Als je het idee hebt dat het kitten zich op zijn gemak voelt en plekjes gevonden heeft dan kun je de volwassen dieren erbij laten.
4) De BELANGRIJKSTE stap: bemoei je als mens nooit met de dieren, ook niet bij blazen, vechten, spugen of wat dan ook. Als je als mens ertussen gaat zitten verstoor je het hele proces, omdat wij mensen denken dat iets zielig is. Maar onthoudt dat een moeder kat ook wel eens boos is en een tik uitdeelt. Een kitten lijkt kwetsbaar, maar kan echt heel veel hebben en hoort onderaan de ladder binnen de groep. Als wij ons ermee bemoeien zetten wij het kitten midden in de groep of helemaal bovenaan, wat juist het verkeerde effect geeft op de volwassen dieren die nog meer in opstand zullen komen.

Laat alles met rust. Ze komen er onderling wel uit en met stap 1, 2 en 3 kan het kitten zich altijd nog verstoppen.

Het gebeurd ook wel eens dat een volwassen kat boos wordt op de eigenaren, omdat zij er een kitten bij halen. Geef het volwassen dier juist veel positieve aandacht op het juiste moment. Dus niet als het bezig is met het kitten, maar bijvoorbeeld als het ergens rustig ligt. Geef hem/haar wat lekkers tussendoor en geef de volwassen dieren eerst hun eten en daarna pas het kitten.

Wij adviseren iedereen die een kitten bij ons adopteert deze stappen te nemen en je zult zien dat dit altijd tot een positief resultaat zal leiden.