Wat we doen

Melding

Zodra KittenPlace een melding krijgt over een zwangere poes in nood gaan we kijken welke opvang locatie beschikbaar is en het beste bij het dier past. De opvanglocaties zijn onze vrijwilligers die hun huis beschikbaar stellen.
Er wordt van tevoren gezorgd dat op de opvang locatie alle benodigde spullen aanwezig zijn. Als moederpoes bij haar opvang locatie is, gaat zij (indien nodig) na enkele dagen voor een medische check naar de dierenarts. Als dit gebeurd is kan ze in alle rust haar kittens ter wereld brengen.

De opvanglocaties hebben ervaring met het begeleiden van een bevalling. Daar waar nodig springen wij als Kittenplace bij. Als de kittens geboren zijn, worden ze gewogen en nagekeken. Als alles in orde is dan worden ze grootgebracht bij hun moeder.

Vanaf het moment dat de kittens vier weken zijn, gaan we kijken welk ”gouden mandje” geschikt is. Er worden afspraken gemaakt met de nieuwe eigenaren en zij kunnen indien gewenst in overleg op kraam bezoek komen.

Plaatsing

Wij plaatsen kittens alleen bij adoptanten wanneer er al een andere kat (of eventueel hond) aanwezig is. Ook kunt u ervoor kiezen om 2 kittens of moederpoes met kitten te adopteren. De kittens en moederpoes worden met 4, 6 en 8 weken ontwormd bij hun opvanglocatie. Zodra de kittens zelfstandig eten, drinken en kattenbak zindelijk zijn mogen ze verhuizen. De kittens zijn dan minimaal 9 weken en boven de 900 gram. Kittenplace zorgt ervoor dat de kittens zijn gechipt en hun eerste inenting hebben gekregen. Moederpoes wordt door de dierenarts gesteriliseerd en gechipt voordat zij verhuist. Zo kunnen we het aantal ongewenste zwangerschappen beperken.

Persoonlijke zorg

Wij worden ook op verschillende manieren benaderd door mensen dat er kittens in nood zijn. Dit kan bijvoorbeeld doordat moederpoes geen melk heeft of dat moederpoes is overleden, maar ook kunnen het kittens zijn die veel te jong aangeboden worden op internet. Als de situatie zo is dat de kittens heel klein zijn, worden zij opgevangen op locaties die hier ervaring mee hebben. Kittens van bijvoorbeeld enkele dagen oud worden dag en nacht elk uur geflest. Als het nodig is, is er een couveuse beschikbaar totdat ze sterk genoeg zijn.

Ieder kitten krijgt dus persoonlijke zorg op maat om ze zo de allerbeste kansen te geven op een mooi en gezond leven

01.

Veilig

Stichting Kittenplace brengt zwangere poes, moederpoes met kittens of moederloze kitten in veiligheid bij een opvang locatie in de buurt.

02.

Verzorging

Begeleiding naar de bevalling met liefde en goede voeding. De kittens zonder moeder flessen. Indien noodzakelijk medisch hulp bieden,

03.

Steriliseren

Het steriliseren van de moederpoes om het kitten overschot terug te brengen. Voorlichting geven over het belang van steriliseren en chippen.

04.

Gouden mandje

Er wordt een purrrrfecte match gezocht voor de moederpoes en kittens. Moeder poezen die een eigenaar hebben worden in overleg terug geplaatst.

Elke kat verdient goede zorg